Mitt val av lådcykel

Som jag skrev om tidigare är det inte lätt att välja lådcykel/ellådcykel. Det finns så många aspekter att tänka på. Här tänkte jag berätta om varför jag valde en Babboe Carve Mtn.

”Samarbete” Jag har fått en liten rabatt (motsvarande 3%) på inköpspriset. Cykeln hade jag redan bestämt mig för och bloggandet skulle jag göra ändå och jag kommer oavsett skriva om både positiva och negativa erfarenheter av cykeln.

Jag köper inte en lådcykel för att ersätta en vanlig cykel utan för att ersätta bilen. Vi cyklar mycket och försöker låta bli att ta bilen när det inte är nödvändigt, både för hälsan och för miljön. Men ibland känns det som man måste ta bilen fast det bara är kortare sträckor. Tex för att det ska veckohandlas, för att jag har båda barnen med och vi ska både hit och dit och jag inser att dottern inte kommer orka för det då blir för långt. Och ibland kanske det blir för sent för henne att cykla hem. Nu på vintern blir det nog dessutom lite för jobbigt för henne att cykla själv till skolan.

Varför blev det då en Babboe Carve Mtn?

Jo… Först och främst vill jag ha en 3-hjulig lådcykel. Eftersom den ska användas året runt och det snöar här så är det viktigt att den fungerar även då. Den 2-hjuliga går bra i lite nysnö, men är mer instabil i gammal oplogad snö som blivit tilltryckt av lite bilar och när det är spårigt. Gatan som vi bor är inte högst prioriterad i plogningen så med en tvåhjulig lådcykel skulle jag nog knappt ta mig ut från uppfarten.

Sen lite utseendefixerat… jag vill ha en med ”riktigt styre” för jag tycker det är snyggare.

När det gäller styrningen insåg jag snabbt efter att ha provcyklat att jag inte ville ha en med ”midjestyrning” där man svänger hela lådan. Det tycker jag känns som att köra en kundvagn. Som ganska erfaren cyklist gav det ingen ”vill-ha-känsla”. Dessutom är de mer instabila i svängar i högre fart. Då har utbudet minskat rätt fort…

Tyvärr finns det inte så många lådcyklar här i Mora så det var svårt att hitta någon att provcykla. Som tur är finns generalagenten för Babboe i Falun, bara 9 mil bort. Det var nog en del av det som avgjorde valet – att jag kunde provcykla.

Där provade vi både Carve Mtn och Curve E. Babboe Carve har tiltfunktion Curve har midjestyrning. Sen finns båda som E (med navmotor) eller Mtn med mittmotor.
Mittmotorn var helt klart mer tilltalande. Dels är den starkare, även om jag inte tror att det skulle bli något problem i backarna med en navmotor för min del. Men känslan var så mycket bättre med mittmotorn. Den var mycket mjukare i assisten, navmotorn kan kännas lite ryckig.

Växelmässigt kände jag att jag hellre har navväxlar än utanpåliggande växlar. Nog för att jag har en ”privat cykelmekaniker” men det blir mer jobb och mer justeringsbehov med utanpåliggande. Carve Mtn har Nuvincis steglösa navväxel som är helt okända för oss. Har faktiskt ingen aning om hur bra de är eller om de dras med problem. Det får tiden utvisa.

Alltså det som avgjorde var vinterfunktion, utseende, cykelkänsla och lite nördighet…

Det finns andra som uppfyller kraven, tex Butcher & Bicycles MK1 som dessutom är riktigt snygg och går att få med rem istället för kedja. Men den är ännu dyrare, jag kunde inte provcykla och så har jag läst recension att den lätt blir framtung med last i så att det kan vara svårt att leda den vid behov.

Butchers & Bicycles, Mk1-E, PRO - Black

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: