Hur väljer man rätt lådcykel?

Nu har jag beställt en Babboe Carve Mtn. Men hur ska man välja vilken lådcykel som är den rätta?

Tyvärr finns det inte en stor lådcykelaffär som har alla modeller så man kan kika och jämföra på ett och samma ställe. Därför är det svårt att få grepp om utbudet och svårare att jämföra olika modeller.

Tips inför att välja lådcykel

Det finns även en artikel på hemsidan till tidningen Allt om Elcyklar som är bra att läsa… där finns också en lista med en massa olika märken.

Jag läste även en del på forum som Utsidan och Happyride.

Hur väljer man lådcykel? Tänk bland annat på hur det ser ut där du ska använda cykeln.
Hur ser det ut där du cyklar?

Vad har du för behov?

Behoven avgör vilka egenskaper hos cykeln som blir viktiga för dig.

Hur ska du använda cykeln? Vad ska transporteras? Ska du använda den på vintern?

Ska lådcykeln ha elmotor? Hur långa sträckor ska du cykla och hur ofta kan du ladda batteriet?

Hur ser miljön ut? Är det mycket backar? Smala cykelbanor? Hur plogas det på vintern?

Vilken styrning vill du ha? (Midjestyrning, hjulstyrning eller med lutning)

Hur mycket pengar vill/kan du betala för din lådcykel?

Trehjulig lådcykel från Cykelfabriken

Foto: Cykelfabriken

2-hjulig eller 3-hjulig ellådcykel?

Generellt kan man säga att 2-hjuliga lådcyklar har bättre cykelkänsla eftersom de lutar i kurvorna som en vanlig cykel. Därför är det också mindre risk att tippa i kurvorna, även med tyngre last. Tvåhjuliga lådcyklar kan kännas vingliga i mycket låg fart framförallt innan man blir van. De kan även vara svårare att leda om man har last i lådan och de blir mer känsliga för spåriga, dåligt plogade vägar.

Trehjuliga lådcyklar har fördelen att de är mycket stabila i låg fart. Dock får man inte ta kurvor för fort på grund av risken att tippa. Den risken minskas om man har en låda som lutar i svängarna. Mer om det längre ner…

Lådcyklar med tre hjul är även lättare att leda. På vintern är de också mindre känsliga för oplogade vägar. Några cm nysnö är sällan problem ens med en tvåhjuling. Men om det kommit snö som inte plogas undan och som packas ihop lite av bilar etc så är det större risk att tvåhjulingens hjul skär ner i bilspåren.

Midjstyrning eller lutande låda?

De flesta cyklar i de lägre prisklasserna har sk midjestyrning. Då svänger man cykeln genom att svänga hela lådan. Istället för styre är det ett brett handtag/stång. Det är en helt annan känsla än att svänga en vanlig cykel och känns lite som att köra en skottkärra tycker jag. Priset är det enda positiva….

Sen finns det de som har styre och hjul som har en länkad upphängning så att man svänger med hjulen och lådan är still, lite som på en bil. Skönare känsla! Och snyggare enligt min uppfattning… men dyrare!

Nästa steg är att hela lådan lutar, sk tilt/carve-funktion. Då svänger man cykeln genom att luta sig. Blir något mer likt en vanlig cykel och mindre risk att tippa i svängarna. Men kan vara svårt i alltför låg hastighet.

Hur ser det ut där du ska cykla?

Mittmotor eller navmotor?

Mittmotorn sitter i vevpartiet (alltså där tramporna sitter). Största fördelen är att den blir starkare i uppförsbackarna och en del känner av hur mycket belastning du lägger på pedalerna. Ofta en mjukare respons i starten. Nackdelen? Dyrare såklart!

Navmotor sitter i navet på bakhjulet. Fördelen är att det är billigare. Nackdelen är att den är lite svagare och att det kan bli ryckigt i starten.

Såklart finns det en massa olika märken och modeller på motorer som har olika egenskaper men det går jag inte in på här.

Val av växlar

Även här finns olika märken med olika egenskaper. Men stort sett kan de delas in i steglös växel, navväxel eller utanpåliggande.

De utanpåliggande (som ser ut som på en mountainbike) är billigast. Då finns ingen fotbroms. Kräver lite mer underhåll för att fungera bra men å andra sidan är det inte svårt.

Navväxel är inkapslad i baknavet. Är inte så känsliga för smuts etc och kräver mindre underhåll även om man bör byta växelvajer ibland.

De steglösa navväxlarna från Nuvinci vet jag inte så mycket om annat än att fördelen sägs vara att man kan ställa in motståndet/utväxlingen steglöst så man får exakt den belastning man vill. Självklart dyrast!

Vad får man för pengarna?

Ju mer avancerade funktioner desto dyrare blir ellådcykeln. Det är därför det är viktigt att tänka igenom vad man behöver och vad som är viktigt just för mig…

Oftast verkar det ändå vara så att man får vad man betalar för (gäller väl inte bara lådcyklar). De billigaste fyller säkert sin funktion. Men det jag sett på flera forum är att många önskar att de lagt lite mer pengar från början på en ”bättre” cykel.

Utöver de större faktorer jag tagit upp ovan finns det många fler detaljer som skiljer sig, tex vilka bromsar som är på, batteriets kapacitet, material i lådan, lådans mått, hur lyset styrs, material i ramen mm mm.

Lycka till!

Annonser

En reaktion till “Hur väljer man rätt lådcykel?

Lägg till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: